سیستم ترمز ABS خودرو

سیستم ترمز ABS که در واقع مانع از قفل ماندن چرخ‌ها پس از ترمز گیری‌ می‌شود یک سیستم ترمز‌ پیشرفته است و به راننده این امکان را می‌دهد که در عین فشار شدید پدال ترمز، کنترل خودرو را به راحتی در دست داشته باشد. خطری که همواره در رانندگی احساس می‌شد، قفل شدن چرخ‌ها هنگام ترمز گیری‌های شدید و همچنین در شرایط لغزندگی جاده بود. در این زمان‌ها، عموماً چرخ‌های قفل شده، روی سطح جاده کشیده می‌شدند و در حقیقت مسافت ترمز بیش از پیش می‌بود. بنابراین فرمان‌پذیری اتومبیل‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یافت و فرمان خودرو قادر به کنترل جهت حرکت اتومبیل نبود. اتفاق معمول در این مواقع، منحرف شدن خودرو از مسیر حرکت و بالا رفتن خطر تصادف‌ها بود. حتی شرایط بدتر از این نیز ممکن بود. قفل شدن چرخ‌های عقب انحراف کامل خودرو به خصوص در سطوح ناهموار و سراشیبی‌ها را به دنبال داشت.

موضوع طرح

تولید سیستم ترمز ABS

محل اجرای طرح

آذربایجان شرقی

ظرفیت

30،000 عدد در سال

سرمایه گذاری ثابت

208,860 میلیون ريال

سرمایه در گردش

340,154 میلیون ريال

جمع هزینه های طرح

549,014 میلیون ريال

زمین

2,500 متر مربع

تولیدی

70 متر مربع

انبار

500 متر مربع

اداری

150 متر مربع

خدماتی و نگهبانی

200 متر مربع

ارزش فعلی خالص (NPV) با نرخ تنزیل 18%

335,325 میلیون ريال

نرخ بازده داخلی سرمایه گذاری (IRR)

34.96%

دوره بازگشت سرمایه گذاری (Pbp)

4.76 سال

نسبت فروش در نقطه سربسر در سال مرجع

13.60

میزان اشتغال زایی

37 نفر



بسیاری پیشرفت‌ها در صنعت خودروسازی بر اساس نیازهایی که به مرور حین رانندگی احساس می‌شد به وجود آمد. برای مثال وقتی رانندگی با سرعت‌های بالا امکان پذیر شد، خودروها نیاز به سیستم‌های پیشرفته‌تر ترمز پیدا کردند. چرا که کنترل اتومبیل در زمان ترمزگیری در سرعت‌های بالا به راحتی از اختیار راننده خارج و منجر به تصادف‌های سهمگین می‌شد، یا زمان رانندگی در جاده‌های لغزنده‌، یخ‌زده و باران خورده، کنترل خودرو و رانندگی بی‌خطر امری غیر ممکن بود. معمولا در این مواقع یا زمان ترمز‌گیری‌های شدید، چرخ‌های خودرو روی جاده قفل و در نتیجه حرکت آن به شکلی غیر قابل کنترل و با حالت کشیده شدن روی زمین ادامه پیدا می‌کرد که خطراتی را در پی داشت.

خب باید سیستمی به وجود می‌آمد که مانع این مشکل شود. طراحان و مهندسان شرکت‌های اتومبیل‌سازی آستین‌ها را بالا زدند تا اینکه بالاخره ترمز کنترل لغزش چرخ‌ها یا ترمز ضد قفل (ABS) به عرصه این صنعت راه پیدا کرد. حالا می‌توان گفت که تقریبا تمام خودروهای روز دنیا به ترمز ABS مجهز شده‌اند، البته هنوز در تولیدات داخلی کشور ما از این سیستم به عنوان یک آپشن یاد می‌شود.


وبسایت چرم سازی